Thursday, 18 April 2013

Ayam Panggang dan Nasi Minyak Ringkas

Memang ringkas sungguh menu Ahad lepas tapi kaaaannn,  Khamis baru boleh update. Masih gunakan resepi yang sama seperti di sini tetapi kali ni menggunakan Pan Ajaib Vantage, wahhh!!! memang berbaloi-baloi. Betul2 menjimatkan masa dan elok masak sungguh empuk sekali ayamnya tak sampai 25 minit berbanding 1 jam 30 minit ke 2 jam sebelum ini untuk seekor ayam.. Sesuai sungguh pan ini untuk wanita2 yang sentiasa tak cukup masa untuk memasak.

Atas request seseorang, ayam panggang tu dimakan dengan nasi minyak. Inilah rupa nasi minyak yang tak digemburkan dulu oleh si Alis. Mamanya lupa nak suruh dia gembur2kan dulu nasi sebelum dihidang, dah tak sekata warna jadinya..ok je lah..lenkali pasti dia ingat, learnt from mistake.
Makan dengan salad ringkas ni, resepinya hampir sama dengan yang ini, cuma saya tidak masukkan suhun dan seafood, cuma timun, tomato, cili benggala dan daun ketumbar...sungguh ngam dengan ayam panggang tadi.
Bagi mengelakkan hidangan hari ini agak kering tanpa kuah, saya sediakan sup tulang ayam ringkas.

Bahan-bahannya;

tulang/kaki/organ dalam ayam-saya guna lebih ayam panggan tadi.
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang kecil
1/2 inci halia
1 sudu rempah sup
1/2 sudu kecil lada sulah
Garam

Hiasan:

daun sup
bawang goreng
cili api
1 biji limau nipis


Cara-caranya;
  1. Mayang halus bawang putih, merah dan halia.
  2. Tumiskan hingga wangi/brown.
  3. Masukkan rempah sup yang telah dibancuh dengan sedikit air.
  4. Tumis hingga naik minyak.
  5. Masukkan ayam. Kacau sekejap.
  6. Masukkan air secukupnya. Masukkan garam dan lada sulah.
  7. Masak hingga mendidih. Siap.
  8. Masa menghidang masukkan  potongan cili api, bawang goreng dan daun sup. Perahkan asam limau. Beres!!
p/s: kombinasi ini pelik sikit tapi memang menyelerakan. Ada rasa macam makan nasi minyak dan ada rasa macam makan nasi ayam...bantai jelah labuuuu :-)


No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...