Thursday, 15 August 2019

Siakap Kerabu Mangga Thai


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pagi ni Cik Wan nak kongsi resepi yang sedap ni untuk sahabat semua. Mana tahu ada bahan2 di rumah sekarang..boleh terus buat sebab senang sahaja nak membuatnya dan sedap sungguh rasanya.

Bahan terbahagi kepada dua iaitu ikan siakap dan kerabu mangganya.

Ikan Siakap

1 ekor ikan dibersihkan- lumur dengan garam dan lada sulah. Kalau nakkan crispy boleh taburkan dengan tepung jagung. Goreng sampai garing.

Kerabu Mangga.

1 biji mangga epal yang besar dan mengkal..belum masak lagi..yang rangup lebih sedap.(Boleh guna mangga muda yang lain juga)
3-4 ulas bawang merah kecil- nak lebih pun boleh
2-3 biji cili padi-potong
1 tangkai daun ketumbar-hiris
Garam-sikit saja sebab ikan dan sos dah masin
Gula secukup rasa

Semua bahan disagat nipis dan gaul rata.


Cara menghidangnya:


Hidangkan seperti dalam gambar ya...dan sedia untuk dituangkan sos Thai seperti di bawah ni...
Kalau ada tetamu nak datang, kerabu mangganya boleh sediakan lebih awal, simpan dalam tupperware dan letak dalam peti ais. Bila tetamu dah sampai tinggal goreng ikannya sahaja. Resepi ni sedap dimakan semasa ikannya panas-panas...rangup. Letak sos banyak-bamyak..umphhh!!!

Maepranom Sos Cili Thai
Senangkan? Sedap dan ringkas sahaja..boleh buat nanti ya..Selamat mencubaa...

Thursday, 9 May 2019

Bubur Sagu (Sagupal) dengan Isi Kelapa Muda.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Cik Wan jumpa resepi ni dalam blog masakan Thai. Nampak sedap sungguh, apa lagi..jom tiru buat hehehe.

Cik Wan gunakan resepi sama dengan Sagupal cuma ditambah dengan isi kelapa muda. Memang mengancam sekali rasanya.  Biji sagu pula Cik Wan bancuh dengan air rebusan Bunga Telang. Banyak sangat bunganya..lebat sungguh. Jom kita tengok resepinya.

Bahan-bahannya;

Untuk sagunya;

2 cawan biji sagu halus
1 cawan air panas(baru mendidih) - campurkan dengan bunga telang (optional)
Air secukupnya untuk merebus


Cara-caranya;

  1. Masukkan sagu ke dalam mangkuk yang mudah untuk dikacau. 
  2. Tuangkan air panas dan kacau dengan cepat. 
  3. Kacau hingga sagunya bergentel dan boleh dibentuk. 
  4. Gunakan sudu kecil, ambil 1/2 sudu dan gentelkan (tak perlu bulat sangat pun)
  5. Terus masukkan dalam air panas yang menggelegak (api perlahan)
  6. Tunggu sampai sagunya terapung dan jernih bijinya. 
  7. Sambil itu, sediakan kuahnya. 

Untuk Isi Kelapa:

1 biji kelapa muda dibelah dan dikeluarkan dengan sudu kecil.

Untuk kuahnya;

1 biji kelapa - ambil 5-6 cawan santan
1/2 sudu halba
2 helai daun pandan
1/2 sudu kecil garam
2 cawan (ikut suka manisnya)
4 sudu tepung beras.

Cara-caranya;

  1. Satukan santan, halba, garam, gula, isi kelapa muda dan daun pandan.
  2. Kacau kuahnya di atas api hingga menggelegak (api sederhana sahaja) 
  3. Masukkan bancuhan tepung beras. Kacau hingga menggelegak dan perlahankan api.
  4. Tapiskan buah sagupal. 
  5. Masukkan ke dalam kuah yang sedang menggelegak. 
  6. Kacau sebentar. Siap.

Selamat mencuba

Tuesday, 7 May 2019

Siakap Kukus Limau Nipis

Assalamualaikum dan salam Ramadan ke dua hari ini. Selamat berpuasa, semoga sihat semuanya.

Alhamdulillah, Cik Wan berbuka dengan Siakap Kukus Limau Nipis yang diminta oleh Zikry sejak semalam. Ramadan pertama berbuka dengan hidangan Siakap Raad Prik. Sengaja masak makanan kegemaran anak-anak supaya mereka bersemangat untuk berpuasa dan berselera semasa berbuka. Jom tengok bahan-bahan yang mudah ni. Resepi ini simple sahaja, tak banyak bahan dan flavour. Sesuai untuk budak-budak dan juga rasanya yang fresh.

Bahan-bahannya;

1 ekor ikan siakap -dilumur dengan garam dan lada putih/lada sulah.Perap seketika.

Bahan kuah :
1 cawan air atau lebih jika sukakan kuah yang banyak.
4 biji limau nipis ambik airnya-bergantung kepada saiznya.
5 ulas bawang putih dimayang nipis
1 inci halia dimayang nipis
1 kiub ikan bilis
2 biji cili api dipotong kasar- boleh tambah jika suka pedas
daun ketumbar
garam- Cik Wan guna sos ikan
gula-Cik Wan guna gula somtam

Masukkan semua bahan ke dalam periuk- panaskan sekejap. Rasakan. Pastikan masam lebih, manis dan masin secukupnya.

Cara menyediakannya;



  1. Kukus ikan hingga masak- dalam 10-15 minit menggunakan api besar.
  2. Bila dah masak, tuangkan kuah yang siap dimasak ke atas ikan.
  3. Hiaskan dengan hirisan limau nipis dan daun ketumbar.
  4. Hidangkan.Slurppp!!! hehehe.


Selamat mencuba...happy iftar semua



Monday, 6 May 2019

Olio Pasta dengan Bayam Brazil


Assalamualaikum dan selamat pagi. Selamat berpuasa di hari pertama Ramadhan hari ini. Maaf zahir dan batin. Semoga anda semua sihat dan dipermudahkan semua urusan di bulan mulia ini, Jaga diri, jaga pemakanan dan masaklah makanan sihat sepanjang Ramadhan ini. In sya Allah.

Hari ni Cik Wan kongsikan resepi yang sesuai untuk berbuka dan bersahur, bagi yang gemar makanan baratlah..tekak kampung macam Cik Wan ni bila tiba Ramadhan asyik nak masakan Kelantan je. Anak-anak Cik Wan memang suka pasta terutama sekali bolognaise. Berbuka ke bersahur ke no problem hehehe.

Ada kawan bagi bayam Brazil yang ditanam sendiri..nampak daun bayam comey segar terus teringatkan olio pasta seafood..apa lagi..tung tang tung tang kat dapur..siap!! Mudah ringkas dapur pun tak berkecah.

Jom tengok bahan-bahannya.

3/4 peket pasta- apa-apa brand pun boleh.
Rebus pasta dengan garam dan sedikit minyak. Garam dalam1-2 sudu ya. Biar masin menyerap dalam pasta. Toskan (jangan basuh) dan simpan segelas air rebusan pasta untuk menggoreng nanti.

1 mangkuk kecil udang
5 ulas bawang putih-cincang
4-5 sudu besar minyak zaiton
1 kiub ayam
1 sudu kecil serbuk bual pala/nutmeg
1 mangkuk bayam
sedikit hirisan capsicum merah dan hijau-optional
1 sudu chili flakes/ 1 sudu lada hitam ditumbuk kasar
Sedikit air rebusan pasta


Cara membuatnya;


  1. Tumiskan bawang putih dengan minyak zaiton hingga layu.
  2. Masukkan udang, kacau hingga masak.
  3. Masukkan kuib ayam, serbuk buah pala dan sedikit air rebusan. Kacau. Kalau suka berkuah, lebihkan air rebusan..ikut pilihan masing-masing ya.
  4. Masukkan sayuran. Kacau. Tutup api.
  5. Masukkan pasta dan gaul sebati bersama dengan chilli flakes/lada hitam tumbuk. Jangan gaul kuat sangat nanti pasta tak cantik berkilat. Siap.
Senangkan?. Matikan api baru masukkan pasta, baru pasta tidak lecur dan cantik berkilat. Selamat mencuba. Selamat memasak untuk juadah berbuka nanti.


Friday, 3 May 2019

Nasi Dagang Sedap


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Petang-petang di kala hujan lebat ni Cik Wan hidangkan gambar nasi dagang sedap. Harap takde yang terliur payah pulak nak buat malam-malam ni. Kalau ada pasar malam dekat, boleh jenguk2 kot ada dijual hehehe.

Sekarang ni Cik Wan lebih suka menggunakan beras basmathi dicampur dengan beras pulut..takdelah muak sangat masa makan nanti. Jom tengok resepi nasinya dulu.

Bahan nasi dagang:

3 cawan beras basmathi
1 cawan beras pulut
7 ulas bawang merah
2 inci halia
1 sudu halba
1 sudu teh garam
Sedikit gula jika suka
2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan santan cair/air biasa.

Cara memasak nasi dagang:


  1. Rendam beras dahulu sejam dua.
  2. Sambil itu masakkan santan pekat bersama hirisan bawang merah, halia, garam dan halba. Biarkan menggelak sekali sahaja. Tutup api. 
  3. Toskan beras dan kukus hingga naik wap.
  4. Keluarkan ke dalam mangkuk besar dan gaul dengan 1 1/2 cawan santan cair atau air biasa.
  5. Kukus semula hingga naik wap lagi/masak.
  6. Keluarkan dan gaulkan dengan santan yang dimasak tadi. Kacau hingga sebati. Siap.

Nota: Resepi tradisional menggunakan santan mentah dan hirisan segar bawang dan halia. Cik Wan suka masak dulu santan supaya nasi ini lebih tahan lama/lambat basi.


Resepi gulai ikan dan gulai udang ada dalam blog ni juga..nanti cari ya. Selamat mencubaaa.



Thursday, 2 May 2019

Kerabu Megi Siam


Asalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah...kembali bersiaran lagi bersama Cik Wan Kitchen aka Cikgu Wan. Lama betul tak update apa-apa dalam blog ni.

Selamat menyambut Ramadhan kepada semua umat Islam..semoga Ramadhan kali ni yang terbaik daripada sebelum ini dan semoga ia bukan Ramadhan yang terakhir untuk kita semua..amiin.

Cik Wan masak kerabu megi ni untuk dibawa ke sekolah dan juga ke opis Mr A. Laku betul kalau bawak kerabu ni..ramai peminatnya. alhamdulillah.

Resepi yang detail serta gambar ada kat SINI ya.

Tapi Cik Wan CnP lagi untuk mudahkan kawan-kawan semua.

Bahan-bahannya;

3 bungkus Maggie Thai/Siam.
1 biji buah tomato-hiris
1/2 labu bawang besar- Cik Wan guna bawang besar Holland
Sejengkal batang celery
Segenggam daun ketumbar
1/2 biji capsicum merah
1/2 biji capsicum hijau
2 biji cili padi - potong kecik jika suka pedas
1 sudu sos ikan-jika suka*
1 sudu air asam limau-jika suka*
2 peket rempah maggie siam - (yang ada dalam peket maggie tu, 1 lagi untuk dimasukkan dalam air rebusan).

*kenapa Cik Wan kata jika suka untuk sos ikan dan air asam limau?..kerana sos/rempah maggie siam ni dah masin, masam dan pedas. Tapi kalau lauk banyak, mungkin perlu tambah sos ikan dan air asam limau lagi.

Bahan Lauknya:

  1. Sotong
  2. Udang
  3. Fish cake
  4. Crab stick
  5. Fish ball


Cara-caranya:
  1. Panaskan air untuk merebus bahan lauk dan mee segera.
  2. Masukkan 1 peket rempah mee segera. Tunggu hingga menggelegak.
  3. Masukkan mee segera. Dah lembut, keluarkan. 
  4. Masukkan seafood. Udang dahulu baru sotong diikuti fish cake/fish ball. Sebentar sahaja. Bila dah mengerekot, terus angkat. Kalau sotong, jangan rebus bersama dengan udang, rebus sejenis-sejenis...jangan main lebur jer tau..kadar masak dia berbeza.
  5. Keluarkan seafood. 
  6. Dalam bekas yang besar, satukan semua bahan Megi + Sayur + lauk
  7. Masukkan sedikit air rebusan. Masukkan rempah megi + air asam limau. Gaul sebati. Rasakan.
  8. Tambah sos ikan jika kurang masin. 
Selamat mencuba ya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...