Monday 3 January 2022

2021 yang menyakitkan (Pt.6)

 14/02/2021 (Ahad)

Berita Mr A yang diuji sakit dan diagnosed awal yang tidak berapa elok telah dimaklumkan kepada seluruh keluarga terdekat. Saya memohon agar semua ahli keluarga membuat solat hajat, berdoa pada Allah SWT agar yang baik-baik sahaja untuk Mr A. 

Mr A sempat bergurau lagi di dalam group family, seperti tiada apa-apa yang perlu dibimbangkan, sedangkan saya...

Kami sekeluarga dalam situasi bertenang. Bergurau senda seperti biasa. Pakat dok gelakkan abahnya yang selalu je terkentut. Pakat2 lari kalau abahnya warning "cepat2, abah nak kentut ni" hahaha..riuh rendah di ruang tamu. 

Allahuakbar!!!

Kehadiran Isnin 15/01/2021 dinanti penuh debaran. Ya Allah, permudahkan semua urusan dan janganlah Kau uji kami dengan ujian yang tidak  mampu kami hadapi, amiin.


15/02/2021 kami ke KPJ. 

Terus daftar dan berjumpa dengan doktor pakar. Namun begitu, doktor meminta kami datang pagi esoknya untuk membuat ujian CT Scan, Endoscopy dan lain-lain (tak ingat dah namanya) dan semua ujian itu akan mengambil masa satu hari. Malam tu, Mr A diminta untuk minum 3 liter air yang mengandungi ubat untuk flush usus. Allah, bermulalah painful journey utk Mr A, yang demi Allah! disaksikan saya betapa sabarnya dan betapa hebatnya Mr A menerima ujian daripada Nya tanpa keluh kesah dan rungutan. Moga Allah SWT gugurkan kesemua dosa-dosa Mr A asbab kesabaran dan redhanya beliau atas sakitnya itu.

Malam itu, apabila Mr A berpuasa makan dan perlu habiskan air untuk flush, bermula pukul 9 malam hingga pukul 12 tengah malam, Mr A muntah, terbuang air besar beberapa kali. Lembik badannya.

Satu tahap, saya tidak sanggup mendengar Mr A muntah di dalam bilik air, saya duduk di luar pintu bilik air sambil menangis. Kesian sungguh dan saya sebenarnya sangat ketakutan, bimbangnya hanya Allah yang tahu. Setiap kali saya panggil namanya, dia cepat2 jawab, 

"Ok...saya ok Za". Saya menggigil di luar pintu...

Kami tidur di ruang tamu sahaja malam itu. Malahan bermula malam itu dan sepanjang Mr A sakit hinggalah dua bulan pemergiannya, saya hanya tidur di ruang tamu. Tiada kekuatan untuk masuk ke bilik tidur kami.

16/02/2021 pukul 8:30 pagi, Mr A disorong ke wad untuk menjalani semua ujian yang telah ditentukan. Mr A menyuruh saya balik dahulu, kerana semua ujian itu akan berjalan hingga ke petang.

Saya pegang tangannya, salam dan cium..

"Za akan berada di sini. Za tak akan balik, abang bukan sorang-sorang di sini, Za ada"  Mr A senyum. Saya lepaskan dia disorong ke wad. 












1 comment:

  1. Benar Cik Wan, kita ini perempuan yang hanya mampu menangis... menitiskan air mata dan berdoa di saat-saat genting seperti yang Cik Wan hadapi. Moga pahala terus mengalir untuk Cik Wan asbab taat setia kepada arwah suami tercinta.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...