Monday, 12 June 2017

Chacho ---Bubur Tepung Gandum


Assalamualaikum dan selamat berpuasa. Dua hari lepas Cik Wan teringin nak makan chacho. Antara kuih jualan arwah Mek. Dah bertahun tak buat, Ramadhan kali ni Cik Wan berjaya buat.  Ada masalah pula sebab acuan cendul Cik Wan dan pecah, acuan dari tempurung kelapa yang dihadiahkan oleh arwah bapa Mr A 17 tahun yang lepas. Terpaksa Cik Wan guna penapis penggoreng kuih. Lubangnya agak kecil maka cendulnya tak berapa cantik. Macam dalam gambar tu.

Resepi ni dah ubah suai sikit dengan memasukkan 3 biji pisang nangka lebih buat sira dua hari lepas. Cik Wan tak tahu nak katalah, memang sedap sungguh rasanya. Jom tengok resepinya.

Bahan Tepung Chacho:

2 cawan tepung gandum
1 sudu air kapur
1 1/4 cawan air.

  1. Masukkan gandum dan air kapur dalam bekas.
  2. Masukkan dulu 1 cawan air, Kacau.
  3. Masukkan sedikit2 1/4 cawan air lagi, kacau hingga mendapat adunan kental. Kental/pekat sikit daripada adunan cokodok udang.
  4. Sedia untuk diteran menggunakan acuan cendul.

Bahan kuah chacho

1 biji kelapa parut
1 sudu kecil garam
3 keping gula nise
2 sudu gula
1 helai daun pandan disimpulkan.
  1. Perah santan secukupnya. Jangan pekat sangat.
  2. Satukan dalam periuk semua bahan.
  3. Hidupkan api dan kacau hingga menggelegak kecil
  4. Kecikkan api dapur.
  5. Teran/tekan tepung chacho terus ke dalam kuah sambil kacau sekali sekala takut bergentel.
  6. Teran/tekan sampai habis,
  7. Kacau, masukkan hirisan pisang nangka.
  8. Kacau hingga menggelegak. Tutup api. Siap!.
Selamat mencuba dan selamat berbuka.

*zaman dulu2, arwah nenek guna tangan je utk buat chacho ni. Maksudnya tepung chacho dipegang dan jatuh melalui hujung jari ke dalam kuah. Jadi bentuknya berketul2 bukan bentuk cendul seperti mana arwah mek punya.

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...