Monday 23 March 2020

Pancake Mudah


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Permulaan hari ke enam RMO atau PKP akibat Covid 19. Hari ini mencatat 11 korban..innalillahiwainnailaihirojiunn. Alfatihah untuk mereka yang beragama Islam. Semoga mereka semua diampunkan Allah dan termasuk dalam golongan orang-orang yang dirahmatiNya. Aminn.

Semoga sahabat2 semua dapat patuh kepada arahan yang telah dikeluarkan oleh pihak berwajib..demi keselamatan kita semua. Kita berkorban duduk di rumah..tapi frontliners berkorban nyawa demi kita. Hargai mereka dan kasihani mereka dengan cara kita jaga diri dan keluarga kita masing-masing. Duduk di rumah!!!. Semoga rantaian wabak ini dapat dihentikan dan diangkat bala ini oleh Allah SWT..yang Maha Agong dan Yang Maha Berkuasa...amiiinn.

Subuh2 ni Cik Wan nak kongsikan resepi pancake mudah yang boleh dibuat sarapan nanti. Guna bahan yang simple yang mana rata2 ada di rumah. Cik Wan share resepi yang mudah2 je..semoga bermanafaat.

Bahan-bahannya:

2 cawan tepung
4 sudu teh baking powder
Atau boleh tukar dgn 2 cawan + 1 sudu besar selfraising flour

1/4 cawan gula
Secubit garam
1 biji telor
1 1/2 cawan susu segar
1 sudu esen vanilla
4 sudu butter utk memasak


Cara-caranya:

  1. Satukan bahan kering . Kacau rata.
  2. Masukkan semua bahan basah.
  3. Kacau sebati dan biarkan sebentar. Sedia untuk dimasak.
  4. Panaskan kuali, masukkan butter.
  5. Sapu butter tadi dengan tisu baru masukkan sesenduk adunan pancake.
  6. Masak kedua-dua belah. Siap.
Nota1:Klau ingin dimakan beramai-ramai secara bersama-sama, kita masak semua dahulu baru dihidangkan. Untuk mengekalkan kegebuan pancake, setiap kali siap dimasak, masukkan pancake ke dalam oven yang dipanaskan dengan suhu sederhana. Bila nak dihidangkan, baru keluarkan semuanya. Panas2 gitu.

Nota 2: Boleh dihidangkan dengan gula, madu, butter, nuttela, dan pelbagai lagi. Cik Wan gunakan sos coklat yang dibuat sendiri. Cuma cairkan cooking coklat bersama dengan butter, susu pekat dan susu segar. 

Selamat mencuba ya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...