Saturday 1 January 2022

2021 yang menyakitkan. (Pt.01)

 Assalamualaikum.

Sungguh, 2021 menjadi tahun yang paling perit untuk kami sekeluarga. 

Tidak tahu bagaimana saya boleh memulakan kata2. 

Hampir setahun tiada apa-apa update di dalam blog ini. 

Adakah saya perlu menceritakan semuanya di sini???  Perlukah? 


01 Januari 2022, saya buat keputusan untuk mencatatkannya di sini, sebagai catatan memori pahit dalam kehidupan kami sekeluarga. Sudah beberapa hari saya menahan tangis, entahlah....sepanjang peristiwa pahit yang bermula 12/02/2021, tiga  kali saya meraung, tiga kali sahaja. Sekali pada hari Mr A didiagnosed mengidap kanser, dua kali selepas pemergian Mr A. Sehari selepas dan tiga hari selepas arwah pergi. Ya!!!, Mr A sudah tiada, pergi meninggalkan kami anak-beranak tepat pd pukul 7:50 malam Jumaat 25 Ramadhan 1443H. bersamaan 06 Mei 2021 selepas 4 bulan disahkan mengidap Kanser Usus Tahap 4. Kanser Usus yang sudah merebak ke hati. 

Mr. A telah menunjukkan tanda-tanda tidak sihat sejak bulan Disember 2020 lagi. Kerap keletihan dan kurang berselera makan. Dua kali juga Mr A ke klinik dan hanya diberi ubat angin  dan vitamin kerana doktor syak Mr. A mengalami burn out kerana terlalu sibuk bekerja tambah-tambah pula secara WFH. Jadual kerja yang padat dan tidak menentu menyebabkan Mr A kepenatan dan tidak bermaya. 

Waktu kerja daripada pagi hingga ke malam. Dari meja kerja, ke meja makan, ke bilik studio bunga dan kerap juga sambil meniarap di lantai, memang Mr A sangat komited dengan kerja, hingga ke akhir hayat beliau. Sebenarnya, pada ketika itu, Mr sudah berasa tidak selesa dan perut kerap kembung dan kerap kentut. Sepatutnya Mr A membuat rutin medical check up pada bulan 11 tu, tapi disebabkan PKP, beliau tidak pergi, bila dikenangkan kembali...kalaulah Mr A pergi buat medical check up tu, mesti penyakitnya dapat dikesan awal. Tapi tiada guna kita menggunakan kata-kata "kalaulah"...semuanya memang sudah  dalam perancangan Allah SWT. 

Kami sempat balik kampung untuk menziarahi emaknya di kampung pada 25 Disember 2020. Acara wajib Mr A setiap tahun. Asalnya saya tidak ingin balik bersama kerana sibuk dengan kerja-kerja sekolah di akhir tahun dan Mr A akan balik dengan Zahirah dan Zikry saja. 

Tapi saya bimbang, jika saya tidak balik sama-sama, mungkin Mr A tidak jadi balik kampung sebab dia memang tidak seronok kalau saya tidak balik sekali. Last minute, saya surprisekan Mr A dan bagitahu saya akan balik sama-sama. Mr A happy dan bersemangat sungguh nak balik. Allah, syukur saya buat keputusan untuk balik. Itu adalah kepulangan Mr A yang terakhir ke kampung kelahirannya.

Semasa di kampung, saya sempat membuat perancangan membawa MIL utk bercuti dan makan-makan. Teringat lagi Mr A mengucapkan terima kasih kepada saya.  

"Terima kasih Za, mujur ada awak. Saya tak pandai nak plan2 program mcm ni". Allah!!

Masa ni Mr A dah menunjukkan tanda-tanda keletihan dan kurang aktif. Lebih banyak melihat daripada join bersama-sama dalam aktiviti jalan-jalan. 

27 Disember 2020 kami balik ke KL. 


2 comments:

  1. Assalamualaikum Cik Wan. Saya selalu ternanti-nanti Cik Wan menulis. Rindu. Alhamdulillah Cik Wan kembali berblogging. Luahkanlah di sini sebagai kenangan dan iktibar buat kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam Amie. Terima kasih banyak2. In sya Allah

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...