Saturday 3 March 2018

Azam 2018


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lama betul Cik Wan tak update blog. Bizi manjang. Hari ni Cik Wan nak share sesuatu. Target Cik Wan tahun 2018 hehehe. Hidup kena ada targetkan? Sedikit atau banyak bergantung kepada keperluan masing-masing. Target atau sasaran fizikal dan  spiritual bagi tahun 2018. Mudah-mudahan hidup kita lebih berfokus dan bermakna.

Cik Wan berazam untuk turun berat badan pada tahun ini. Maklumlah bila dah berusia macam-macam penyakit akan muncul. Harapan Cik Wan ibarat pepatah "prevention is better dan cure". Jaga badan untuk elakkan penyakit family Cik Wan iaitu kencing manis dan darah tinggi. Cik Wan belum ada tanda-tanda penyakit itu lagi tetapi risau juga bila dah nak masuk 50an ni. Tapi Cik Wan bukan sekadar nak kurus tau...nak kurus sihat gitu. In sya Allah..doakan Cik Wan ya.

Cik Wan ada mengikuti satu program kurus sihat. Alhamdulillah bermula 5 Februari dan baru selesai sesi pertama pada 1 Mac semalam. Cik Wan berjaya turunkan berat badan exactly 5.0kg. Surprise tak? Cik Wan pun tak sangka..sambil makan boleh kurus hehehehe. Makan dan bersenam sekurang-kurangkan 15 minit sehari. Sekarang Cik Wan akan teruskan lagi ke sesi kedua untuk mencapai berat badan ideal. Sesi kedua ni agak sukar kerana kita kena turunkan berat badan dengan mengeluarkan/menghilangkan lemak2 tepu dalam badan. Sesi pertama agak mudah kerana proses detox mengeluarkan air berlebihan dalam badan. Lemak2 yang tersembunyi di sekeliling organ dan di bawah kulit ni agak payah nak diuruskan hehehehe...ye lah..bertahun2 dok jaga dok bela dia sampai tebal..:)

Nanti  Cik Wan sharekan menu2 makanan yang Cik Wan ambil sepanjang bulan Februari ni. Untuk permulaan boleh tengok beberapa menu ni dahulu ya..

Omelette denga roti whole meal

Ikan dori panggang, ulam dan sambal belacan

Omelette bersayur


Aglio Olio fetuchini

Tom Yam Seafood

Grilled Salmon dan ulam


Chicken breast sandwich
Steam Salmon bersayur


Kengsom Siakap
Alhamdulillah...sebenarnya banyak lagi gambar2 menu yang Cik Wan ambik...nanti kalau ada masa Cik Wan sertakan dengan resepi sihat sekali ya. Jom!!!! kita sama2 kurus, langsing dan ramping cara sihat..

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...