Tuesday 25 March 2014

Sambal Hitam Pahang

Sudah lama teringin nak makan dan nak masak Sambal Hitam Pahang yang terkenal ni. Ini cubaan kali kedua selepas cubaan pertama terhenti separuh jalan bila belimbing yang direbus hangus rentung hehehe.
Memang sangat sedap dan harumnya memang semerbak di dalam rumah sehinggakan suami saya mintak makan  dulu dengan nasi sejuk kerana nasi belum masak...lepas ni pantang tengok belimbing buluhlah nampaknya.

Resepi asal saya ambil dari SINI tapi untuk memudahkan kawan-kawan semua, saya copypaste resepinya.



Resepi Sambal Hitam Pahang 
 Sumber : Jerantut Daily: Sambal Hitam

Bahan-bahannya;

1 mangkuk ikan bilis yang dibuang perutnya
1 biji bawang besar - hiris
10-15 biji cili padi (pedas ikut rasa masing-masing)
6-7 asam belimbing rebus
Sedikit kicap
Sedikit gula
Sedikit garam
3/4 cawan minyak masak (lebih kurang)

Cara membuatnya :
  1. Tumbuk cili padi sehingga lumat menggunakan lesung batu. 
  2. Kemudian masukkan pula asam belimbing dan lenyek-lenyekkan dengan lesung biar bercampur dengan cili. 
  3. Masukkan pula ikan bilis dan tumbuk separuh hancur. 
  4. Panaskan minyak. 
  5. Tumiskan bawang, tak perlu tunggu bawang layu atau naik bau, terus sahaja masukkan ikan bilis yang telah ditumbuk bersama cili tadi. 
  6. Goreng menggunakan api sederhana. 
  7. Masukkan sedikit kicap, garam dan gula. 
  8. Kacau lagi sehingga agak-agak garing. Atau pun mengikut citarasa masing-masing. Sebab ada yang suka sambal ini rasa lembut-lembut, tak suke garing. Ada juga yang suka sedikit. Jaga-jaga jangan sampai hangit pulak. Sambal ini juga boleh tahan berminggu kalau dimasak garing dan kering. 
  9. Bila sudah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang. Atau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut.



Saya rebus sekejap sahaja belimbingnya sekadar kering air sahaja takut kejadian hangus berulang lagi. Lagipun saya buat untuk dimakan terus bukan untuk disimpan.
Mak saudara suami orang Kuala Lipis selalu masak sambal hitam ni dan rasanya sangat sedap. Makcik hanya blend semua bahan dan digoreng garing. Lain kali saya nak buat cara makcik pula, blend semua tak perlu tumbuk..mana nak cari belimbing lagi niiii.....

 
 

3 comments:

  1. SAMBAL HITAM SELALUNYA HITAM KENAPAE TAK HITAM MCM SAMBAL BIASA HIHI TANYA SAHAJA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la tu..sambal hitam Pahang patutnya hitam warnanya. Tapi saya buat sedikit dan rebus belimbing dalam pan saja..tak sampai hitam. Terima kasih atas teguran.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...