Saturday, 3 January 2015

Banjir Penghujung Tahun 2014 (7)

29 Disember 2014

Air sudah mula surut. Dengar cerita ada jalan yang boleh digunakan. Cik Wan dah tak tahan..rasa gelisah dan rasa seperti nak keluar terbang dari situ hahahaha...teruk betul.
Kebetulan Azemi nak menjenguk kedainya di Kok Majid..apalagi kali ni Cik Wan pulak nak keluar..tapi kami tak gunakan perahu sebaliknya speedboat yang kami charter...kebetulan bot ni kepunyaan ayah mertua Azemi. Masa nak bertolak, Zikry meraung2 nak ikut...tak sampai hati nak tinggal...terbayang dalam fikiran, kalau apa2 jadi nanti menyesal..hahahaha...kami bawak Zikry sekali. Yang lain tak mahu ikut.

Tujuan lain adalah untuk meninjau jalan keluar...macam mana nak bawa keluar kereta dari Kok Majid dan Kg Laut...manalah tahu air dah kering..penuh harapan sungguh Cik Wan..sambil tu Cik Wan ambil kesempatan cas bateri HP dalam kereta..


Tengok tu..rilek je Azemi dgn Kamil..sedangkan saya menggigil takut terutama bila bot merentas gelombang deras menyelusuri sungai hingga keluar ke  muara kuala terus ke Pengkalan Kok Majid yang tenggelam.

Mr A tinggalkan saya di dalam kereta yang diletakkan berdekatan dengan jalan raya berhadapan SK Sungai Pinang. jauhnya dari Kok Majid..Dia pula keluar ke Kg Laut untuk meninjau jalan.
Malang sungguh...walau air semakin surut, air di Palekbang masih tinggi, jalan raya di depan SMK Kg Laut runtuh separuh dan berlubang2..kereta biasa memang tidak boleh lepas..

Baliklah kami dengan rasa yang makin kecewa...tapi perasaan itu disembunyikan..kesian pula orang2 di rumah..macam tidak sabar pula kami nak keluar meninggalkan mereka.

Sebenarnya Mr A sudah patut masuk kerja pada Jumaat lagi...mujurlah syarikatnya Cuti Wajib...selamatlah..tapi Isnin sudah kena masuk kerja..cuti tahunannya dah habis.

Zahirah pula ada Placement Test pada 27 Disember lepas, Orientasi Tahun Satu pada 2 Disember..Cik Wan ada Mesyuarat Guru pada 29 Disember dan Mesyuarat Kurikulum pada 30 Disember...macam mana tak serabut??? Mujurlah pihak sekolah memahami..dan perasaan makin lega  bila KPM umumkan cuti sekolah dilanjutkan hingga 11 Januari..alhamduillahh...terima kasih KPM kerana memahami.

Tapi hati tetap sedih dan gundah gulana bila mengenangkan arwah Cikgu Norhayati dan suami...bila mengenangkan guru2 di sekolah2 yang musnah tenggelam...bagaimanakah keadaan meraka? Rumah sendiripun musnah...nak hadap sekolah yang sama keadaannya...Ya Allah Yang Maha Berkuasa..berilah mereka kekuatan, kesabaran dan keredhaan...berilah mereka ganjaran pahala berlipat kali ganda...sesungguhnya Allah mengambil untuk memberi....yakinlahhh..

Cik Wan akan sambung lagii..

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...