Monday 24 October 2016

Tupat Sutung Kelate/ Ketupat Sotong



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sudah lama Si Alis teringin hendak makan ketupat sotong ni tapi mamanya tak berkesempatan. Kali ni Cik Wan buat sebelum dia request lagi. Alis baru sahaja balik dari Penang setelah berjaya menghabiskan pengajiannya di peringkat diploma di UiTM Prai, Pulau Pinang. Kebetulan harga sotong agak murah hari ni..maka Cik Wan terus borong 2 kilo. Besar-besar sotongnya, adalah dalam 24 ekor.

Berulang-ulang Alis makan , begitu juga dengan Mr A. Teringat pula pada si Aifaa....kegemaran dia jugak ni. Betullah kata orang, seorang ibu akan sentiasa teringat akan anaknya yang tiada di sisi. Dulu-dulu, kami boleh hantar makanan ke asrama pada hari2 biasa, tetapi polisi sekolah sekarang melarang terus ibubapa datang berjumpa dengan anak-anak di asrama pada hari biasa. Hanya pada hari hujung minggu atau kecemasan sahaja. Jadi tak dapatlah kami menghantar ketupat sotong untuk Aifaa meskipun sekolahnya hanya beberapa ratus meter dari rumah kami.

Cik Wan tak akan share resepi sebab dah ada cara membuat ketupat sotong langkah demi langkah di SINI. Bolehlah merujuk entry lama ni ye. Warna ketupat hari ini lebih gelap kerana Cik Wan menggunakan Nise asli dari Kelantan. Selamat mencuba ya!!!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...