Saturday, 30 May 2020

Nasi Dagang Kelantan penuh nostalgia


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin kepada semua sahabat yang beragama Islam. Semoga ceria dan bahagia bersama keluarga.

Petang ni Cik Wan hanya nak share gambar nasi dagang versi kelate. Dulu2 nasi dagang dibungkus dalam kelongsong seperti dalam gambar tu. Kebanyakan lauknya adalah udang sawah yang kecik2 tu digulai atau selalu disebut masak kering beserta dengan sambal kelapa. Dulu2 kita tak gulai ikan tongkol pun, sama ada gulai udang atau gulai ayam je. Rasanya ikan tongkol ni pengaruh dari Terengganu kot. Sekarang ni, Nasi Dagang tanpa ikan Tongkol, tak sah jadinya.


Satu lagi, penggunaan telor rebus dalam Nasi Dagang. Cik Wan masih ingat lagi, kalau masak Nasi Dagang dan gulai ayam atau gulai udang dah habis, tapi kuahnya masih ada, arwah mok akan suruh rebus telor sebagai ganti. Sekarang ni, telor rebus pun dah jadi side dish yang wajib dalam hidangan Nasi Dagang.


Kalau Nasi dagang dibungkus dalam daun pisang, wangi nasi tu bertambah2 lagi. Buka je bungkusan, wahhhh...naik aroma nasi dan daun pisangnya. Daun pisang ni Cik Wan layur dulu ya, susah juga rupanya nak bungkus kelongsong ni hehehe.


Cik Wan dah rebus ikan tongkol ni 3 hari lepas. Memang masam eloklah ikannya tapi bagi Cik Wan ikannya termasin la sikit hehehe. Tapi Mr A dan anak2 kata ok je. Makan dengan nasi tak masinlah ikannya. Cik Wan sediakan juga sambal kelapa dan telor rebus tapi tak masuk dalam gambar. Pendek kata cukup syaratlah.

Kalau nak dapatkan resepi Nasi Dagang, belek2 lah nanti ye. Dah banyak kali Cik Wan share. Sambil2 belek, boleh tengok resepi2 lain kan? heheh

Ok, selamat mencuba dan happy cooking semua :)

1 comment:

  1. SELAMAT HARI RAYA!!! Best entry ini :) done follow, follow me back.. thanks
    http://acuyuhan.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...