Monday, 29 January 2018

Pulut Jagung Kukus



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat untuk semuanya semoga sihat dan ceria sentiasa. Sekarang ni cuaca tak menentu, ramai yang tidak sihat. Cik Wan pun dah bersambung demam dari minggu lepas. Sekarang batuk pula tak henti2. Mr A pun baru kebah dari demam agaknya jangkit dari Cik Wan. Mujurlah budak2 semuanya sihat. Agaknya antibodi mereka kuat berbanding kami berdua yang dah tua ni. Jaga kesihatan ya, banyakkan minum air dan elakkan daripada terkena hujan.

Musim hujan ni galak pula bunga telang Cik Wan berbunga. Nak buat nasi kerabu tak berapa rajin pula. Bila Mr bawak balik jagung, apa lagi terus terbit idea nak buat pulut jagung. Resepi biasa tak gunakan bunga telang tapi pandai2 Cik Wan je masukkan air bunga telang dalam santan. Jadilah macam dalam gambar. Jom tengok resepi dan caranya.



Bahan-bahannya;

2 gelas beras pulut
1 1/2 gelas jagung segar
1 gelas santan pekat
3/4 gelas gula- boleh kurangkan ikut keperluan
1 sudu teh garam
1 helai daun pandan.
15 kuntum bunga telang
1 cawan kelapa parut putih yang digaul sedikit garam

*masak santan dengan bunga telang + santan + gula +garam + daun pandan hingga gula cair.




Cara-caranya;

  1. Rendam beras pulut sekurang-kurangnya 1 jam
  2. Toskan beras pulut, gaulkan dengan isi jagung dan kukus hingga naik wap.
  3. Keluarkan pulut dan masukkan dalam bekas.
  4. Tuangkan santan ke dalam bekas pulut  dan kacau sebati.
  5. Kukus sekali lagi hingga naik wap dan pulut masak serta berkilat.
  6. Taburkan kelapa parut sebelum dihidangkan. Siap.
Mudahkan?. Selamat mencuba.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...