Sunday, 23 June 2013

Ketam Goreng Telur Masin



 Seronok juga kalau resepi yang baru dieksperimenkan jadi sedap atau jadi kegemaran ahli keluarga..hehehe kira satu kejayaanlah jugak.:-). Maklumlah saya tak pandai sangat nak buat masakan yang canggih2 atau membaking2 ni. Setakat resepi campak2 memang bolehlah hehehe.

Resepi ni hasil menonton satu rancangan di AFC tapi tak salinlah pulak resepinya, so saya buat jugak pakai agak2 je apa yang masih diingat serta pandai-pandai reka sendiri. Tapi hasilnya memang mabeles!! Jom tengok resepinya.

Bahan-bahan;
2 ekor ketam-potong empat (masa memilih ketam, jentik2 dulu belakangnya, kalau bunyinya keras dan padat maksudnya banyak isi. Kalau bunyinya macam gendang, kosong je tak payah pilih..sure isinya sikit).
Toskan ketam dan taburkan dengan lada sulah, garam  serta tepung jagung, goreng garing.

2 biji telur masin-rebus ambil kuningnya dan pecah2kan sedikit.

Bahan rempahnya;
3 ulas bawang putih*
4 ulas bawang merah*
Sedikit halia*
-Mesin lumat bahan *

2 batang serai-diketuk
Daun ketumbar
5-6 biji cili padi diketuk
Sos tiram
Sos cili
Sos tomato
1 sudu besar sos sambal udang bersili Thai-kalau ada, kalau tak ada guna cili kering atau serbuk cili jer


Cara-caranya;
  1. Tumiskan bahan mesin hingga garing. Masukkan serai yang telah diketuk.
  2. Masukkan sambal udang, sos cili, sos tiram dan sos tomato. Kacau sebati.
  3. Rasakan, kalau kurang masin tambahkan sedikit garam- Ingat, ketam dah letak garam sebelum digoreng tadi.
  4. Masukkan daun ketumbar, cili padi dan telur masin.
  5. Masukkan ketam, kacau hingga sebati semuanya. Done!!!

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...