Sunday, 9 November 2014

Ikan Tamban Goreng


Haaaaaa!!!! ikan goreng pun nak masuk blog ke? Hahahaa...hanya jauhari mengenal manikam..goreng bukan sebarang goreng hahaha..
Namapun masak ringkas-ringkaskan?

Banyak cerita pasal ikan tamban ni..ikan yang saya paling tidak suka sebab banyak tulangnya. Arwah nenek dan mok memang suka ikan ni. Saya memang anti kalau mereka masak ikan singgang menggunakan ikan tamban..saya tidak pandai makan.

Dah tua2 ni baru saya tahu, ikan yang banyak tulang merupakan ikan yang paling sedap kerana isinya lebih manis dan lemak. tengoklah ikan parang, ikan terubuk dan ikan2 air tawar yang sedap dan mahal harganya.

Jadi..sesiapa yang belum cuba ikan tamban goreng..boleh pi cari ikan ni hari ni hahaha.
Tapi nak menggoreng ikan ni ada caranya.

Pertama, dibuang bahagian kiri kanan kepalanya (pipi?)
Kemudian di potong sisi bahagian perutnya- selalunya perut ikan dibelahkan?
Tarik keluar perut ikan dan bersihkan dalamnya.
Bersihkan ikan dan kelar halus badan ikan- macam gambar di atas.
Bersihkan ikan dan lumurkan dengan garam dan kunyit- kasi rata2 tau..macam kita pakai bedak tu..hahaha
Siap untuk digoreng.
Panaskan minyak.
Goreng ikannya.
Bila garing dan hampir diangkat, masukkan hirisan bawang merah (lagi banyak lagi sedap)
Goreng sehingga bawangnya agak garing..siap!!!

ps: Sila makan dengan nasi panas bertemankan budu/sambal belacan dan ulam...alamak!!!! mertua lalu kat belakang memang tak nampak hihihihi... Selamat mencubaaa!!!

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...