Tuesday 22 May 2018

Nasi Kerabu Sedap



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ramadhan ke enam hari ini. Semoga kita semua dapat mengerjakan ibadah berpuasa dengan lebih baik dan sempurna. Ibu-ibu mungkin sibuk menyusun dan merancang menu untuk keluarga, walaupun nampak remeh tetapi sebenarnya tidaklah semudah yang disangka. Citarasa suami dan anak-anak mahupun citarasa isteri berbeza-beza dan cuba dipenuhi walaupun tidak serentak. Bergilir-gilir menentukan menu harian adalah lebih adil kan. Yang penting jangan berlebih-lebihan, jangan membazir dan pilihlah menu yang sihat untuk keluarga tersayang.

Semalam CIk Wan masak nasi kerabu biru bunga telang. Resepi dah banyak Cik Wan kongsikan detail di dalam entri yang lepas-lepas. Semalam Cik Wan sediakan daging bakar, ikan celup tepung , telur masin dan keropok untuk lauk nasi kerabu. Cik Wan hanya gunakan air lada dan budu dan tiada tumis. Sebenarnya, nasi kerabu biru tak perlukan tumis, cukup dengan air lada dan budu sahaja.

Ulam pula Cik Wan gunakan daun kunyit, daun kesum, kacang panjang, timun, bunga kantan dan kubis sahaja. Memang menyelerakan sekali.


Nasi kerabu ni salah satu menu sihat yang boleh diamalkan. Bila makan nasi kerabu, porsi nasi biasanya akan kecil sahaja kerana lebih banyak makan ulam-ulaman dan lauk. Cuma hati-hati dengan telur masin serta budu..hehehe. Elakkan atau kurangkan makanan masin ya. Boleh menyebabkan penyakit jantung dan darah tinggi.

Okay...selamat mencuba dan semoga terus sihat sepanjang Ramadhan ini. Salam sayang daripada Cik Wan @Cikgu Wan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...