Monday 3 January 2022

2021 yang menyakitkan (Pt.4)

 12/02/2021 Jumaat (Tahun Baru Cina)

Bila balik dari klinik, kami ceritakan semuanya kpd anak-anak. Mereka semua positif dan memberi beri kata-kata semangat pada abah. Mr A berehat sahaja di tingkat bawah.


Tapi saya, sangat susah hati. Gelisah dan berasa macam ada sesuatu yang buruk akan berlaku. Walaupun semuanya saya sembunyikan daripada Mr A. Saya tidak mahu beliau risau dan takut. 

Susah hati sangat2, secara diam-diam saya hubungi abang saya di JB. Kakak ipar saya doktor di sana. Pukul 9.46 malam, saya hantarkan gambar ultrasound pada beliau. Allah, tak boleh nak ceritakan perasaan saya masa tu. Menunggu dengan penuh gelisah dan debaran jawapan daripada Kak Ti.


Dalam pukul 10 lebih, Kak Ti telefon balik. Allahuakbar!!!!! 

"Za, sabar ya, Za kena kuat dan redha. Za kena bersedia!!!"

Allahh!!!!

Kak Ti dah foward gambar ultrasound pada kawannya, Dr pakar hati di HKL dan diagnosed nya sangat mengejutkan. 

Tompok2 putih pada hati Mr A bukan tompok2 biasa. Ia adalah kesan jangkitan kanser daripada organ lain dan Dr syak, datangnya daripada usus Mr A. Tanda tompok2 putih menunjukkan kanser Mr A sudah kritikal.

Saya menangis sorang-sorang dalam bilik. Mr A masih berehat di bawah bersama anak2. Saya rasa semuanya ibarat mimpi dan saya sedang bermimpi. Mimpi ngeri yang secara nakal mengusik saya. Saya istighfar, masuk ke bilik air dan mengambil wuduk, saya solat hajat, mengadu pada Allah setulus hati, sambil menangis, menangis dan menangis. Saya cuba kuat dan tidak mahu menangis bila Mr A naik dan masuk ke bilik nanti. 

Tiba-tiba Mr A masuk, melihat saya duduk di atas sejadah. Mungkin muka saya bengkak dengan kesan menangis, beliau tanya "Kenapa Za menangis?, in sya Allah, takde apa2. Jangan bimbang"

Beliau duduk di birai katil, saya buka telekung dan duduk bersamanya. 

"Za takut bang" dan air mata saya tumpah seperti empangan pecah. Saya menangis teresak2. Mr A peluk bahu saya dan berkata, " In sya Allah, takde apa2, jangan bimbang Za, dont worry"


Dan saya tidak menceritakan apa yang saya sudah tahu.... 



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...