Monday, 12 November 2012

Ketupat Sotong

Sebenarnya dengan rasa duka cita saya menyatakan saya tak sepatutnya menulis resepi ini hari ini. Sepatutnya saya siapkan sijil-sijil berhenti dan surat akuan yang belum bersentuh tu...waaaaa....betul-betul tak ada mood nak kerja la..tak apa dah janji dengan PKHEM hantar selewat-lewatnya hujung November ni...ada masa lagi..ada masa lagi...jom kita belajar dulu buat ketupat sotong idaman malaya ni..hahaha
* bagi yang tidak pernah makan, ketupat sotong ini adalah sejenis kuih yer..jangan pulak dibuat lauk dimakan dengan nasi..muntah for sure..hehehe
alaaa..jangan takut, kalau tengok iron chef tu..ikan, daging dan ayampun boleh jadi dessert kan?..heheh..besttt tau..

Sungguh mengancam..!!!
 
 
Bahan-bahannya;
 
1-2 kg sotong sederhana besar (Lagi bagus kalau sotong yang sedang bertelor..yummy)
Bersihkan sotong, keluarkan tulang belakangnya. Cabut kepala sotong dan buang giginya. Sejatkan.
 
1 cawan beras pulut
4 keping nise
Sedikit gula (jika suka)
Sedikit garam
2 1/2 cawan santan pekat.
Daun pandan
Lidi/pencungkil gigi yang tajam hujungnya.
 
Cara-caranya;
 
Basuh beras pulut. Rendamkan dengan 1/2 cawan santan tadi bersama-sama sedikit garam. Biarkan sebentar.
 
Ambil sotong, isikan dengan beras pulut yang direndam tadi (kalau boleh bersama-sama dengan santannya sekali). Isi 3/4 penuh yer...kalau penuh sangat  ketupat akan jadi keras@ pulut separuh masak dan kurang sedap dimakan.
Tutup badan sotong dengan kepalanya dimasukkan balik ke dalam badan. Cucuk kepalanya dengan 2 batang lidi secara bersilang dengan kemas supaya ketupat tidak terburai semasa merebus nanti.
 
Susun daun pandan didalam periuk sebagai alas.
Susun semua sotong  dalam periuk dan masukkan santan yang 2 cawan tadi. (boleh tambah santan jika suka..selalunya saya letak santan hingga tenggelam sotong)
Tutup periuk dan rebus sotong.
 
Bila sotong hampir masak atau santan dah semakin kurang, masukkan gula nise atau gula melaka yang telah dipotong kecil dan gula. Masak sehingga nise cair dan kuah jadi pekat seperti di dalam gambar. Dah siappp.
* saya pernah makan ketupat sotong yang berkuah macam kuah pengat/bubur. Maaf, tak berapa suka pulak...mungkin dah biasa makan dari kecik versi pekat hitam ni seperti yang diajar oleh arwah nenek-nenek dan mak serta mak mertua saya.

Jangan lupa mencuba yer..ciao!!


No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...