Saturday, 16 February 2013

Sotong Goreng Kunyit

Hari ni masak simple sahaja. Sotong goreng dengan kunyit .Rasanya semua orang tahu macam mana nak masak ni kan..tapi untuk adik-adik yang tak biasa atau yang baru kahwin atau baru belajar masak, jom kita tengok bahan dan caranya.

Bahan-bahannya;
Beberapa ekor sotong- dibuang tulang, dakwat dan giginya hehehe. Yang suka buang kulitnya pun boleh, terpulang masing-masing. Potong ikut suka juga. Toskan.
Sedikit serbuk kunyit.
Garam.

Bawang besar dimayang.
Cili  merah dipotong
Kacang panjang dipotong-hari ni yang ada bendir je hehehe...boleh juga.

Cara-caranya;
Gaulkan sotong dengan serbuk kunyit dan garam.
Panaskan minyak, masukkan sotong dan goreng hingga masak.(Air sotong jadi kering dan tinggal minyak sahaja)
Masukkan bahan-bahan sayur yang dipotong tadi. Goreng sekejap. Siap.




No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...