Sunday, 24 February 2013

Ayam Madu Cikgu Wan


Ini resepi untuk dua ekor ayam seperti kat atas tu..boleh tambah-tambah dan ejas ikut suka ye.. sebab malam tadi pukul 12 saya main campak-campak je hhehehe. Semalam saya guna rempah serbuk semuanya, saya rasa yang paling baik beli yang biji dan blend baru baunya ada uummph!!

Bahan untuk ayam goreng;

4 sudu serbuk kunyit
2 sudu garam-agak2 yer, kalau nak tambah lagipun boleh, tgk saiz ayam.
3 sudu serbuk kari daging
3 sudu serbuk cili
2 sudu serbuk ketumbar
2 sudu serbuk jintan manis
1 senduk tepung beras
1/2 senduk tepung jagung
* gandum dgn tepung jagung ni agak2 boleh salut ayam tu lah..semalam saya pakai tuang jer hehehe
sedikit pewarna merah jika suka.

Cara-cara;
Gaul semua bahan dengan ayam. Masukkan dalam beg plastik dan perap dalam peti ais (bukan freezer) dalam  7-8 jam. Goreng dalam minyak yang banyak.
*Kalau hendak makan terus tanpa sos madu boleh campurkan dengan daun kari sejurus sebelum diangkat dari minyak.

Sos Madu.
Yang ni saya reka sendiri tak tahu betul atau tak caranya. Dah banyak kali buat eksperimen dan yang ni paling best dan hampir sama dengan restoran yang biasa kami pergi tu,kata juri dalam rumah saya.. hehehe. Boleh ejas juga mana yang patut. Saya memang tak masukkkan apa-apa bawang atau halia bagai yer.

Bahan-bahannya;
3 sudu serbuk kari
5 sudu serbuk cili
2  sudu garam
2 senduk gula
1 senduk madu
1 senduk sos cili
3 sudu sos tiram
1 sudu asam jawa dibancuh dengan sedikit air.
1 cawan air

Cara membuatnya;
  1. Bancuk serbuk cili dan serbuk kari dengan sedikit air.
  2. Tumiskan bancuhan di atas hingga naik minyak.
  3. Masukkan sos tiram dan sos cili. tumis sekejap.
  4. Masukkan semua bahan lain (garam, gula, madu dan air asam jawa serta air)
  5. Masak sehingga larutan berkilat jadi sedikit pekat. Tutup api. Siap.
  6. Celup ayam satu persatu dalam sos madu. 
  7. Tuang sos berlebihan atas ayam tadi. Siap.
*Sepatutnya lepas celup dengan sos tadi, potong kecik-kecik ayam. Susun dalam pinggan dan tuang sos lebih. Semalam kelam kabut tak teringat nak potong kecik-kecik...tapi alhamdulillah..selesai jugakk...hehehe



No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...