Saturday, 27 July 2013

Kerabu Pucuk Paku dan Taugeh Berkerang.

Resepi turun temurun, tak sah kalau tak buat bulan-bulan puasa ni. Kalau di kampung kami geng dapur siap buat acara ratah-ratah lagi lepas makan dan bila geng-geng lelaki dah pergi solat..hehehe. Tapi resepi asal dulu tak  letak kerang ni..paling best kami letak perut lembu rebus..huhhhhh lagi power!!!

Bahan-bahan sambalnya;

1/2 biji kelapa-jadikan keresek.
4 ulas bawang merah
1 sudu lada hitam
4 ekor ikan sardin/selayang dibakar

Tumbuk lumat semua bahan, macam gambar dibawah ini.

Bahan perasanya seperti gambar dibawah ni,

Gunakan santan pekat (dalam 1/2 biji kelapa-nak 1 bijipun lagi sedap dan lebih banyak kuah)



Gunakan kerang rebus- bersihkan kerang, masukkan dalam periuk, jangan letak air..tutup periuk dan rebus. kerang akan masak dengan airnya sendiri. dah sejuk boleh kupaskan isinya.

Ini sayur yang saya guna, pucuk paku direbus layu, taugeh rebus sekejap je dan bawang besar dimayang. Masa siang pucuk paku jangan gunakan pisau nanti terpotng sekali bahagian yang dah keras. Siang guna tangan dan patah-patahkan saja sebab kita nak buat kerabu, perlukan bahagian yang lembut sahaja. 



Masukkan semua bahan dalam satu bekas, masukkan gula, garam dan perah asam limau nipis. Gaul sebati. Siap.



Selamat Mencuba....

6 comments:

  1. Assalam kak....saya dah pun cuba resepi kak,sedap..memang sedap,pak mertua pun suka..hehe.
    Tq kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam..alhamdulillah..suka akak dgr..kalau pak mertuapun suka maksudnya dah lulus lah tu hehehe

      Delete
  2. Salam kak.tq resepi..sedap mnjadi.kak ipar suh buat lg siap bli bhn.hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...