Saturday 14 June 2014

Kerabu Gajus (2) @ Ketereh @ Jambu Golok


Sehari selepas menghantar kakak ke Pulau Pinang, kami terus bertolak ke Kelantan. Sebenarnya Mek dah hampir 10 hari sakit dan terlantar di hospital. Disebabkan menunggu cuti sekolah dan menguruskan kakak, kami lewat balik ke kampung..Ya Allah, begitulah kita bila masing-masing ada keluarga dan kerjaya..walau rasa nak balik serta merta tapi tak berdaya. Hanya telefon bertanya khabar sahaja. Nasib baiklah ada adik beradik lain yang sanggup berkorban meninggalkan keluarga masing2 untuk menjaga mek. Hari saya balik tu mek dah dua hari di discharge..alhamdulillah..

Agaknya disebabkan lama di hospital, mek agak berselera hendak makan. Adik saya Roha @ Ciksu bertanggung jawab menjadi chef di rumah untuk minggu tu...hehehe memang best dia masak. Saya hanya berkesempatan membuat kerabu gajus ni sahaja..tu pun dibantu oleh Roha. Kami sama-sama ke Pasar Jelawat untuk bersarapan berdua..ala-ala girls day out la..meninggalkan suami  menjaga anak2...heheh tak sampai sejam dah sampai mesej ..."balik cepat oiii...kami lapar.." hahaha
Sempat lagi kami bersarapan dengan nasi dagang terengganu yang dijual di situ..best!!


Tak pernah miss makan nasi dagang ni kalau berkesempatan balik...
Sebenarnya resepi untuk Kerabu Gajus ni dah ada. Boleh dapatkan di SINI cuma kali ni saya buat dalam kuantiti yang banyak iaitu dalam 20 biji buah gajus dan 1 biji besar buah nanas. Suka tengok mek meratah kerabu ni..alhamdulillah.

Lain kali kalau terjumpa dengan buah ni, jangan takut untuk mencuba resepi kerabu ni..yang saya pelajari daripada arwah nenek..memang marvellous!! Selamat mencuba..



2 comments:

  1. Alahai.. sedapnya!! Itu ikan tongkol ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap Honey...ikan tongkol bersama nasi dagang..terangkaattt you!!! heheheh

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...