Friday 15 May 2020

Udang Tepung versi restoran Thai


Asalamualaikum dan salam sejahtera. Salam Ramadhan yang ke -22. Hari ketiga   PKPB Fasa 5. Semoga kita semua dalam lindungan Allah SWT. Sihat sejahtera dan ceria bersama keluarga tercinta.

Sudah beberapa hari Cik Wan tidak update apa2 masakan. Agak sibuk dengan aktiviti menyiapkan tempahan bunga orkid daripada kawan2 rapat. Hari raya dah makin hampir, semua orang sibuk dengan kuih raya dan juga hiasan rumah. Alhamdulillah..walaupun dalam PKPB, semangat menyambut Hari Raya Aidil Fitri tetap meriah walaupun ada di antara kita yang dalam kesedihan kerana tidak dapat pulang berhari raya bersama ibu dan ayah. Bersabarlah... semoga kita berpeluang untuk menyambut hari raya Aidil Adha bersama mereka nanti.

Hari ini Cik Wan nak kongsikan resepi terbaik Udang Tepung ala restoran Thai. Udangnya gemuk bersalut tepung tapi rasanya sangat sedap dan sesuai dicicah dengan sos cili Thai. Jom Kita tengok resepi dan cara membuatnya.

Bahan-bahannya;

Udang - dibuang kepala, kulit dan belah belakangnya. Ekor jangan buang. Basuh bersih, toskan hingga kering dan perap dengan lada sulah serta sedikit garam.

1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
2 sudu tepung jagung
1 sudu teh soda bikarbonat
2 sudu minyak masak
1 biji putih telor
1/2 cawan air sejuk (dari peti ais)/Air sejuk mesin penapis air.
garam
lada sulah

Cara-caranya;
  1. Bancuhkan semua bahan seperti bancuhan tempura/goreng pisang. Jika mahu udang tepung kita gemuk/banyak tepung, kurangkan sedikit air. 
  2. Pegang ekor udang, celupkan udang ke dalam batter tadi.
  3. Masukkan dalam minyak panas yang banyak. 
  4. Goreng hingga kekuningan. Angkat. Siap.

Selamat mencuba and happy cooking :)

2 comments:

  1. Hmmm...dapat dah idea memasak...sotong goreng tepung...soda bikarbonat kena tambah ni

    ReplyDelete
  2. Udang tepung versi Thai memang nampak gemuk-gemuk. Geram nak makan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...