Friday, 27 March 2020

Lempeng Berinti


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ke-10 PKP. Salam Jumaat Saiyyidul Ayyam dan salam 2 Syaaban. Apa khabar sahabat semua?. Didoakan semoga semuanya dalam keadaan selamat bersama keluarga tercinta. Alhamdulillahhh...syukur selalu, walaupun kita berada dalam keadaan tertekan dan resah gelisah. Syukur banyak2 dan bersangka baiklah dengan Allah SWT kerana tidak Allah menjadikan sesuatu itu, melainkan ada hikmah di sebaliknya. In sya Allah.

Resepi ni dah ada dalam blog. Malam tadi dalam pukul 11, Zikry masuk bilik bagitahu dia lapar sangat. Zikry dah makan nasi, dah makan cucur udang tapi Zikry teringin nak makan tuna...Zikry lapar. Alamak, sayu pulak mama mendengarnya. Nasib baik tuna ada dalam 2 tin, tapi roti pulak tak ada. Teringat menu lempeng berinti yang pernah Cik Wan share kat SINI . Apa lagi, malam2 mama masuk dapur. Zikry makan 2 biji dan Zahirah makan sekeping lempeng tanpa inti, cicah dengan sos coklat je. Kenyang mereka dua beradik dan dapat tidur lena lepas tu.

Jom tengok resepinya ya.

Bahan lempeng:

1 gelas tepung gandum
1 1/2 gelas air (boleh tambah kalau adunan terlalu pekat/lempeng terlalu tebal) *yang 1/2 gelas tu tuangkan sikit2 ye. Kalau perlu, habiskan, kalau tak, jangan.
1 biji telur
1 1/2 sudu gula
1 sudu kecil garam.

Bahan untuk inti;

1 mangkuk isi udang yang telah direbus/ 1 tin tuna/1 mangkuk isi ayam yg telah direbus.
1 labu bawang merah besar/boleh juga guna bawang Holland
1 mangkuk kecil mayonis
Sedikit lada sulah
1 sudu serbuk cili kasar
Sedikit air asam limau nipis
Secubit garam

*Gaul sebati semua di atas.


1 mangkuk kecil hirisan karet
1 mangkuk hirisan kubis/ daun salad
1 mangkuk kecil hirisan daun ketumbar


Gambar lama.
Cara menyediakannya.
  1. Gaulkan inti tuna dengan mayonis, garam, lada sulah dan air asam limau.
  2. Boleh mula menggulung lempeng..bukan macam popiah tapi hanya gulung sahaja.
  3. Mula-mula letakkan hirisan kubis yang dicampur hirisan karet di atas lempeng, bubuh inti  dan gulung.
    Gambar lama, gunakan salad. Malam tadi CIk Wan gunakan hirisan kubis dan karet.
  4. Sapu sedikit mayonis dan tabur serbuk cili di atasnya. 
  5. Dah siap!!.
Selamat mencuba ya...stay safe and stay at home please.

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...