Tuesday, 24 March 2020

Roti Jala dengan Ayam Kerutuk.


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ke tujuh Perintah Kawalan Pergerakan. Semoga semunya akan berakhir dengan kebaikan..amiin.

Setiap hari jika dizinkan Allah, Cik Wan akan update menu2 simple yang boleh dimasak dengan mudah oleh ibu atau ayah di rumah. Roti jala ni kalau takde acuan, boleh tebuk lubang kecik kat beg palstik..jadikan sebagai acuan roti jala. In sya Allah, boleh. Dah ada orang tunjukkan kat FB.

Untuk kuah, Cik Wan ada lebihan kerutuk semalam, boleh je digantikan dengan sebarang lauk lain seperti kari, gulai, masak lemak, sardin, sambal ikan bilis atau apa2 sambal tumis malahan boleh juga dimakan dengan susu pekat. Zaman2 darurat seperti ini, jangan berkira sangat dan jangan berlebih2an. Jadikan aktiviti memasak ini sebagai aktiviti gotong royong bersama keluarga semoga dapat mengalihkan perhatian anak2 daripada tekanan atau keresahan. Sambil2 tu bolehlah mengingatkan anak2 supaya nanti di masa hadapan sentiasa bersedia dengan keperluan asas malahan sebarang kemahiran hidup asas. Nanti jika berlaku lagi perkara2 seperti ni mereka ada keupayaan untuk survival. Pepatah melayu selalu mengingatkan beringat sebelum kena, sediakan payung sebelum hujan dan banyak lagi.

Resepi roti jala ini sangat istimewa kerana Cik Wan dapat daripada taukeh Roti Jala Kampung Banggol, Kota Bharu. Semasa mereka giat berniaga roti jala dulu, Cik Wan selalu oder 4-5kg untuk jamuan hari raya. Separuh untuk rumah Mek dan separuh lagi untuk rumah Mok. Boleh dikatakan setiap tahun Cik Wan oder dengan dia. Roti jala mereka boleh tahan sampai tiga hari, tak basi dan lembut elok je. Sekarang, kedua2 suami isteri sudah uzur dan anak2pun semuanya bekerja. Maka pernigaan mereka dihentikan. Tapi Cik Wan dapat resepi ni daripada anak mereka..sahabat Cik Wan , Wan Sidqi. Jazakallahukhoiran kathira. Semoga mendapat keberkatan daripada Allah SWT.

Resepi yang diberi untuk 1 kg tepung, tapi tadi Cik Wan buat 200gm sahaja. Dapat 12 biji roti jala. Cukuplah untuk pagi ni. Dah goreng juga cucur udang semalam dan pancake coklat untuk Zahirah. Alhamdulillah. Jom tengok resepinya ya.

Bahan-bahannya:

1 kg tepung
100 gm minyak sapi
5 biji telor
Air secukupnya
Garam
Pewarna kuning

Cara membuatnya:
  1. Masukkan semua bahan ke dalam blender.
  2. Blend sehingga sebati.
  3. Sedia untuk dijalakan.
Nota: Tadi Cik Wan buat 200gm tepung,1 biji telor dan sesudu kecil minyak sapi. Guna secubit garam dan 2 cawan +- air. Alhamdulillah..jadi cantik kejadiannya. 

Selamat mencuba ya.





No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...