Sunday, 26 August 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Gambar ambik kat sini, cantik pulak tengok suasana kampung cik abe warna hitam putih..macam dolu-dolu gitu..

Salam Aidilfitri semua, maaf zahir dan batin...baru berkesempatan mengupdate blog ni...hampir seminggu tak menjeguk, nasib baik tak bersawang..maklumlah sibuk beraya ditambah internet pulak slow mengalahkan siput...mana ada can nak berblog..

Tahun ni giliran beraya di kampung cik abe..nun di Tumpat sana...masih kekal dengan suasana desa sama ada suasana persekitarannya mahupun hubungan sesama ahli masyarakatnya..adat tolong menolong dan ziarah menziarahi masih tebal diamalkan di sini. Cuti hampir seminggu digilirkan seoptimumnya di antara rumah saya dan rumah cik abe..hehehe...ni untung kawin orang senegeri...hihihi...tak sampai 30 minit perjalanan di antara kedua-dua rumah..

Penat sungguh rasanya raya ni..memasak untuk kedua-dua rumah memang menguji kekuatan fizikal dan mental (huhuhu...masakpun pakai mental...you all apa tahu?..hahah) masak nasi minyak..5 kilo rumah MIL hari raya pertama dan 5 kilo rumah Mek hari raya kedua..10 kg beras semuanya...berlaukkan ayam kurma, kari daging, acar jelatah dan pelengkap tongkol kicap kegemaran semua...nasib baik rumah MIL masak bersama-sama dengan makcik dan rumah mek dibantu oleh anak-anak dara dan mak dara...ringan sikit kerja...thanks all....tapi yang pasti saya dan suami naik muak tengok nasi hujan panas tu..kami cari nasi putih dengan ulam dan budu jer..hahaha

Alhamdulillah, hari raya tahun ni berlalu penuh kegembiraan...sedikit sebanyak skandal??? tu tak menjejaskan perasaan dan kebahagiaan kami semua...insyaAllah..semoga semua yang terlibat mendapat rahmat dan hidayah serta keampunan dari Allah SWT...amin.

Oklah..lepas ni saya akan kongsikan lagi resepi-resepi kegemaran terutama warisan keluarga saya yang jarang-jarang dilihat sekarang ni dan ramai yang tidak tahu membuatnya...insyaAllah..Selamat Hari Raya sekali lagi dan maafkan saya jika ada tersilap tulis dan terkasar bahasa...byeee...

 

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...