Saturday, 3 January 2015

Banjir Penghujung Tahun 2014 (8)

30 Disember 2014
Air surut...paras lutut di depan rumah. Bot besar tak boleh masuk lagi tapi perahu2 kecil masih boleh.
Malam tadi Mr A keluar dengan Azemi..memeriksa jalan sama ada sudah boleh dilalui atau tidak. Mereka keluar menggunakan perahu pada pukul 3.30 petang. Menjelang Maghrib belum pulang...kami tunggu...menjelang pukul 9 malam..tak muncul juga..Ya Allah...ke mana mereka ni? Macam2 persoalan negatif muncul dalam kepala....MIL mula bercakap yang bukan2...Allah..kami apatah lagi..
" Ya Allah..anak2 aku...dua2 pulak tu..meraunglah aku malam ni"..kata2 MIL yang membuatkan kami makin cemas!!
"Ya Allah..anak2 kecil lagi...dalam perutpun ada lagi" kata Yam...
"Kalau depa balik nanti, kita ketuk kepala...tak pikir langsung orang yang menunggu di rumah" kata Cik Wan..yang memang akan jadi pemarah kalau cemas
"Pukul 10 kalau mereka tak balik, kita cari" kata Kamil..satu2 nya lelaki ketika tu (Zikry pun lelaki tau hehe)
Menjelang pukul 9.30 mlm saya dah tak tahan lagi..arahkan Kamil panggil jiran bernama Khairi (Erie) pergi cari.
Mereka mengharung air yang dah surut paras lutut ke Jambatan Pualau Gorek, naik motosikal dan ke Kok Majid. Harung air lagi untuk ke jalan raya..
Kami di rumah...terus berdebar dan berdoa tidak putus2...

Menjelang pukul 10.30 malam bunyi suara Mr A dan Azemi dari belakang rumah...mereka berkayuh masuk..Allahurabbi...lega tak payah nak cerita..mujur MIL tak menangis masa tu..Cik Wan yang kata nak ketuk kepala tadi pun dah lupa...Alis siap perli.."ketuklah mama..abah dah sampai ni" hehehe

Rupa2nya mereka berdua ke Kota Bharu menggunakan Hilux Azemi dari Kok Majid. Katanya orang2 Kota Bharu dah menjalani kehidupan seperti biasa...shoping2 dah buka....alhamdulillah..dibawa balik sekali ikan segar, buah-buahan serta yang paling istimewa tomyam dan daging masak merah...Allah..ingat juga mereka pada orang di rumah. Kami yang risau dan belum makan rupanya tadi mula rasa lapar hehehe...pukul 12 malam baru siap makan. Cik Wan yang sudah 2 hari muntah berselera sekali makan tomyam yang masam2 sikit...Allah..nikmatnya..

Satu lagi berita gembira...kami boleh keluar esok..kereta siap di bawa ke Stesen Minyak Mobil di Palekbang..untuk mengelakkan jem esok. Jadi rancangnya kami akan keluar dari Pulau Gorek menggunakan speedbot ke Kok Majid, naik motosikal dari Kok Majid ke Palekbang..lebih kurang 6 km perjalanan..alhamdulillah...

Cik Wan sambung lagi lepas ni...

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...