Sunday, 9 December 2012

Kek Puding Keremel

Pandang dari atas macam puding keremel biasa jer
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Tadddaaaaa...Kek Puding Keremel rupanya...
Terima kasihlah kepada tuan empunya resepi yang saya ambil dari Facebook Resepi Turun Temurun Istimewa Keluarga Kita..tak ingat dah siapa nama pemiliknya..memang senang cara membuatnya dan walau kali pertama mencuba, terus menjadi.....terima kasih bebanyak.
Tapikannnn, saya tidak berapa suka menggunakan banyak kaler seperti rainbow yang sangat cantik tu..saya hanya gunakan warna daripada Nescaffe...ganah betul..suka-suka je oter resepi orang..ya ammpuunnn!!!
Ok, ini resepi asalnya..
Bahan-bahannya;
saiz 7x7
Bahagian (A) 2 sudu besar gula (untuk buat gula hangus)
*tabur gula dalam loyang dan  masakkan atas api perlahan..biar gula hancur dan warna bertukar menjadi perang)

Bahagian (B) - Topping
1/2 tin susu cair FN...(boleh tambah kalau nak karamel tebal sikit)
1/2 tin susu pekat (boleh di kurangkan ikut manis yg disukai..)
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur...(kalau tambah susu cair kena tambah jugak telur)
1 sudu besar tepung kastard

Bahagian (C) - Lapisan Kek
140gm tepung gandum
70gm gula kastor
3 biji kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder (guna sudu KFC)
45ml minyak masak-saya guna minyak sayur

Bahagian (D)-Merinque
6 biji putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar (guna sudu KFC)atau air lemon/cuka

Cara menbuatnya:
1. Blend semua bahan (B)
2. Masukkan (B) tadi ke dalam loyang gula hangus tadi. Biarkan.
3. Pukul bahan (C)
4. Pukul sampai bahan (D) jadi kembang dan bila kita telangkupkan telor putihnya tidak jatuh-hehehe terlopong anak-anak saya tengok.
5. Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul dengan senduk hingga sebati.
6. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan letak warna dan paste kalau suka.
7. Masukkan ke dalam loyang (no.2) tadi.
8. Bakar cara double boiling - selama 1jam suhu 160-180C
9. Bila masak angkat dan rehatkan  10 minit baru diterbalikkan kek tadi.
10.Masukkan dalam peti sejuk 1jam dan lepas itu dimakan sejuk-sejuk.

Langkah nampak banyak tapi sebenarnya tidaklah susah sangat.
* Untuk buat meringue, saya lapkan dulu bekas dan pemutar kek dengan tisu yang dicelup ke dalam cuka untuk memastikan tiada setitis airpun pada peralatan yang digunakan kerana ia akan menjamin kualiti meringue yang baik serta telor putihnya mudah kembang.

Selamat mencuba.





No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...