Saturday 25 April 2020

Poli Ubi Kayu atau Tepung Poli


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Salam Ramadhan yang kedua hari ini bersamaan hari ke-11 PKP Fasa 3. Allahuakbar..semoga kita semua dilindungi di bawah rahmat Yang Maha Esa. Semoga bulan yang mulia dan penuh keberkatan ini membawa pergi musibah Wabak Covid 19 ini..amiin YRA.

Pagi ni Cik Wan dapat khabar duka..pemergian suami sahabat lama malam tadi selepas terjatuh semasa mengambil wuduk untuk solat maghrib..Allah, orang hebat orang baik Allah sayang. Semoga arwah bersama dengan orang2 yang dirahmati Allah di syurga yang kekal abadi. Semoga Nurul dan anak2 tabah dan redha dengan ujian perpisahan ini..amiin YRA.

Berbalik kita pada menu yang Cik Wan share pada hari ini. Tepung Poli atau Kuih Poli. Berpuluh tahun tak menikmati juadah ini. Masa kecik2 selalu buat dengan arwah mok. Dulu senang je nak buat sebab ubi ditanam sendiri dan ubinya masih segar dan manis. Masa dulu, kita parut ubi ni, gaul dengan gula nise, bungkus kecik2 dalam daun pisang dan kukus. Dah masak potong kecik2 makan dengan kelapa muda parut. Kalau rajin, boleh buat macam dalam gambar di atas tu. Ubi parut dicampur dengan air daun pandan untuk warna dan baunya yang wangi. Cik Wan tak berapa suka sebab lebih sukakan ubi kayu rebus cicah dengan kelapa parut gaul dengan garam dan gula.

Sebenarnya Cik Wan teringin nak makan ubi kayu rebus, Mr bawak balik ubi kayu tapi ubinya, masya Allah..besar2 sungguh hehhe. Katanya itu je yang ada, kesiankan kat wife yang teringin, dia beli juga. Takpelah..kita godek2 untuk buat juadah buka puasa Ramadhan pertama. Jom kita tengok resepi dan cara menyediakannya.

Besar betul ubi ni.

Selepas diparut, sedulang kecil ni dapat. Dalam 20 minit juga Cik Wan parut, excercise
mengecilkan lengan hehe.


Bahan-bahannya:

Ubi kayu diparut dan diperah keluar airnya.- Cik Wan dapat 5 cawan.
1 sudu kecil garam
2 sudu besar gula
1/2 kotak santan- resepi asal tidak letak santan
1/4 cawan air

Cara membuatnya:

  1. Gaul semua bahan sebati.
  2. Kukus hingga masak; cara kukus sama ada boleh dibungkus kecik menggunakan daun pisang atau,
  3. Cik Wan guna loyang yang dialas dengan daun pisang.
  4. Ubi akan masak jika dicucuk dengan chopstik/garfu, keluar bersih atau tidak melekat.

Cara menyediakannya:

  1. Sediakan kelapa parut yang digaul dengan garam dan sedikit gula - seperti nak golek buah melaka.
  2. Potong kecil2 tepung poli dan golek2 dalam kelapa parut. 
  3. Siap.


Poli yang dipotong agak kenyal  dan tidak lembik macam tepung boko ya. Poli dihidangkan dengan air gula melaka dan beras pulut yang disangrai atau goreng tanpa minyak. Pure authentic dish!



Khas untuk sahabat Kelantan yang dah lama tak makan juadah ni dan juga sahabat2 yang belum pernah merasai kuih tradisional Kelantan. Selamat mencuba dan selamat berpuasa...:)






2 comments:

  1. Takziah untuk sahabat lama Cik Wan atas pemergian suami tercinta.
    Terima kasih kongsi resepi ini, pertama kali dengar 'poli'. Alhamdulillah bertambah ilmu masak-masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Amie...tu la, entah apa maksud poli tu hehehe. Nanti Amy try ya

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...