Tuesday 28 April 2020

Sambal Kelapa Nasi Kerabu


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Salam Ramadhan ke lima. Hari ke-14 PKP Fasa 3. Semoga kita semua sihat dan sejahtera di samping keluarga tersayang.

Hari ni Cik Wan nak share resepi Sambal Kelapa Nasi Kerabu khas resepi turun temurun keluarga Cik Wan. Belajar daripada arwah Mok (nenek) Mokjoh Bukit Abal. In sya Allah, memang sedap wangi je bau sambal ni. Cik Wan dah share sebelum ini, boleh godek2 dalam blog ni ya. Kali pertama Cik Wan buat nasi kerabu sendiri ialah masa dalam darjah 6. Sebelum itu, hanya tolong Mok menyediakannya saja. Jadi tukang goreng kelapa atau tumbuk kelapa dan semua bahan yang lain. Standard Mok memang tinggi, memang kena lumat cantik tapi taklah sampai pecah minyak hehehe. Sebab itu agaknya Cik Wan agak cerewet bila makan nasi kerabu terutama di kedai2 makan. Jom kita tengok resepinya, secara visual boleh lihat gambar di atas.

Bahan-bahannya:

1/2 biji kelapa parut- digoreng tanpa minyak hingga perang
2 batang serai-hiris halus
1 sudu lada hitam
8-9 ulas bawang merah kecil
2 ekor ikan selar bakar- boleh guna ikan sardin/kembung
3 sudu kecil garam
3 sudu besar gula/boleh campur dengan gula nise/kabung



Cara membuatnya:

  1. Tumbuk kelapa hingga lumat- masukkan dalam mangkuk besar
  2. Tumbuk serai dengan lada hitam hingga lumat-masukkan dalam mangkuk kelapa
  3. Tumbuk bawang hingga lumat- masuk dlm mangkuk
  4. Tumbuk isi ikan hingga lumat- masukkan dalam mangkuk
  5. Gaul dan ramas semua bahan tumbuk sambil masukkan gula dan garam. Perisakan secukup rasa. 
  6. Sambal yang siap digaul dan diramas boleh digunakan terus TAPI jika mahu tahan lebih lama, kacau sekejap di dalam kuali. Untuk pastikan sambal jadi sedikit kering. 
  7. Siap!
Seperti yang Cik Wan nyatakan sebelum ini, resepi Nasi Kerabu ni agak berbeza bergantung kepada kawasan di Kelantan. Nasi Kerabu kawasan Tumpat mungkin lain dengan Nasi Kerabu Pasir Putih dan sebagainya. Tambahan pula jika ada pengaruh dari Thailand. Lain pula Nasi Kerabunya. Apa2 pun, rasanya hampir sama dan sedap2 belaka. Kita raikan perbezaan dan tiada yang salah atau yang betul...bila kita tengok rupa..kita tetap panggil Nasi Kerabu walaupun warnanya putih, biru, hitam mahupun kuning. 

Selamat mencuba ya dan happy cooking. #staysafe #stayathome





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...