Wednesday, 1 April 2020

Roti Canai Bulat Kelate



Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Hari ke-15 PKP. Semoga semuanya bertambah baik. Stay at home and stay safe everybody. Permudahkan usaha kerajaan dan semua frontliners yang sedang bekerja keras memerangi wabak ini. Semoga semua usaha mereka diberi keberkatan dan diberi ganjaran syurga oleh Allah SWT.

Hari ini Cik Wan nak share resepi roti canai istimewa. Resepi yang dikongsikan oleh sahabat baik saya Cikgu Ahmad Nezri yang masa muda2 dulu berniaga roti canai di kelate. Alhamdulillah, saya dah minta izin daripada beliau untuk saya kongsikan resepi ini. Mudah-mudahan mendapat keberkatan dan berpanjangan pahalanya. Amiinnn.

Membuat roti canai ini tidaklah sesusah yang saya bayangkan...Allahuu..mudah sangat dan saya mengulipun keseluruhannya tak sampai 10 minit. Roti canai saya sangat lembut dan tetap lembut sampai ke petang.

Teknik menguli pula saya ada juga belajar daripada Moksu Ti, sepupu Mr A yang pernah membuat dan menjual roti canai segera. Memang sedap roti canai beliau. Dia cakap, uli sebati, tinggal, lps tu uli lagi, tinggal..dan uli lagi...lepas tu buat bulat2..done. Mudahnya!!! Bila saya ikut cara beliau..laaa...memang betul, senang dan hasilnya juga sangat lembut. Jom tengok resepi dan cara membuatnya.

Bahan-bahan:

1 kg tepung gandum
4 cawan air
2 sudu susu pekat
1 sudu garam


Cara membuatnya:

  1. Masukkan tepung gandum dalam bekas menguli.
  2. Satukan 3 cawan air dengan garam dan susu. 1 cawan air lagi sebagai kawalan untuk adunan sama ada keras atau lembik.
  3. Masukkan 3 cawan air tadi ke dalam tepung, gaul dan uli. Gunakan lebihan 1 cawan air lagi untuk tambahan kalau adunan keras...tambah sikit2. Kalau dah ok, tak payah habiskan 1 cawan tu.
  4. Uli sebati. Biarkan 10 minit.
  5. Lepas 10 minit, uli lagi. Biar lagi 10 minit.
  6. Uli lagi. Kalau dah cukup lembut, bulat2kan adunan.
  7. Sapu kedua2 belah tangan dengan margarin dan lumur pada doh yang telah dibulatkan.
  1. Susun dalam bekas dan tutup. 
  2. Biarkan minimum 2 jam sebelum ditebarkan. Lebih lama lebih elok.
  3. Doh siap untuk ditebar dan lilit seperti gambar di bawah untuk membuat roti canai bulat. Tekan sedikit permukaan lilitan sebelum digoreng. 
  4. Selepas digoreng, tepuk2 roti supaya gebu dan gembur. Siap.

Selamat mencuba ya. Buat malam supaya dapat dijadikan sarapan untuk esok. Padankan dengan kuah2 yang ada di dapur. Kari, masak lemak, gulai ataupun sardin. Kalau tak ada, dengan susu atau gula pun jadi. Masa2 kritikal seperti sekarang ni, lebih kurang sahajalah menu yang kita sediakan. Asal ada dan tak payah berlebih2. Jimat itu lebih baik. Duduk di rumah dan kekang diri daripada keluar. Banyakkan bersabar dan semoga Allah mengangkat bala ini daripada kita semua secepat mungkin. Amiin.

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...